Wizyta w Tregomeur

W dniach 14-19 marca 2012 roku odbyła się kolejna wizyta w ramach projektu Comenius – Partnerska Współpraca Szkół w Tregomeur w Bretanii (Francja). W wizycie uczestniczyły:  Elżbieta Domańska i Justyna Kaliszuk.

Po przylocie na lotnisko  Charles De Gaulle w Paryżu, przesiedliśmy się do lokalnych środków komunikacji ( pociąg, metro) aby dotrzeć do Stacji Montparnasse i odjechaliśmy pociągiem TGV  do Saint-Brieuc(ponad 300 km). Na stacji czekali na nas Francuzi, którzy zawieźli nas do hotelu Vacanciel w Binic. Hotel położony jest nad samym morzem, więc mimo zmęczenia spacerowałyśmy w świetle księżyca po plaży i zbierałyśmy piękne muszelki. Była to jedyna okazja, żeby zobaczyć morze ponieważ następnego dnia był odpływ i morze nie wróciło już tak blisko.

Wyspa Brehat

Wyspa Brehat

15 marca o godzinie 9 udaliśmy się do miejscowego ratusza w Tregomeur aby przywitać się z dziećmi i nauczycielami szkoły. Szkoła w Tregomeur jest bardzo mała, ma dwie klasy i budynek dla przedszkola, więc nie ma miejsca do spotkania się w tak dużym gronie.

Budynek przedszkola

Budynek przedszkola

Każda z ekip została przywitana przez inną klasę, my wysłuchaliśmy wiersza  Jana Brzechwy  „Mucha” w języku francuskim i otrzymaliśmy plakat własnoręcznie wykonany przez dzieci a potem przeczytaliśmy dzieciom wiersz po polsku. Otrzymaliśmy symboliczne klucze do Tregomeur oraz do szkoły.

Przywitanie przez dzieci

Przywitanie przez dzieci

Po oficjalnym przywitaniu odwiedziliśmy szkołę św.Teresy. Budynek szkoły jest niewielki, w szkole uczy się około 70 uczniów, którzy uczą się w dwóch klasach. W jednej są dzieci w wieku 6, 7 i 8 lat w drugiej 9, 10 i 11-to latki. Dzieci są uczone przez jednego nauczyciela, który uczy wszystkich przedmiotów. Osobny budynek zajmuje przedszkole, w którym jest około 25 dzieci w wieku od 3 do 6 lat, uczonych przez dwie nauczycielki. Dzieci uczą się czytać od trzeciego roku życia.

Klasy młodsze

Klasy młodsze

Następnie udaliśmy się do pobliskiego miasta Quintin, gdzie zwiedziliśmy szkołę średnią, w której uczy się około 800 uczniów. Szkoła ma swój internat, w którym mogą mieszkać dzieci z rodzin ubogich. Mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcji fizyki, języka angielskiego i chemii. Młodzież bardzo chętnie brała udział w zajęciach, ma do dyspozycji dobrze wyposażone laboratoria i w trakcie zajęć wykonywała różne doświadczenia w pracowni mikrobiologii i chemii.

Szkoła Tregomeur

Szkoła Tregomeur

Krótki spacer po Quintin pokazał nam typową dla Bretanii architekturę, gotyckie budowle z kamienia, brukowane ulice oraz dużo kwiatów i zieleni. Po powrocie do Tregemour każda z ekip została przydzielona do innej francuskiej rodziny i zaproszona na kolację. Rodziny chciały poznać zwyczaje panujące w naszych krajach, co najchętniej jemy, jak wygląda nasza praca i codzienne zajęcia. Komunikacja odbywała się w języku angielskim.

Rodzina francuska

Rodzina francuska

Kolejny dzień wizyty spędziliśmy wspólnie z dziećmi na wycieczce na wyspę Brehat. Wyspa zajmuje obszar około 318 h i mieszka na niej około 300 mieszkańców. Są to przeważnie ludzie starsi lub bardzo zamożni, którzy przyjeżdżają tu odpoczywać. Na wyspie nie ma dzieci , nie ma szkoły ani opieki medycznej. Jest huta szkła artystycznego, hotel i gospodarstwa rolne. Na wyspie nie ma samochodów, jest kilka traktorów, które są niezbędne do prac polowych. Krajobraz wyspy jest zdominowany przez skały i kamienne wybrzeże, które w piękny sposób wyrzeźbiło morze. W trakcie wycieczki dzieci miały zorganizowane zajęcia sportowe na boisku. Wspólnie graliśmy w rugby i volanta oraz piłkę nożną w przysiadzie. Po grach i zabawach zjedliśmy razem z dziećmi lunch, kanapki i owoce przygotowane przez rodziców.

Taniec w wykonaniu uczniów

Taniec w wykonaniu uczniów

Wieczór zakończyliśmy kolacją w historycznym młynie, w którym obecnie mieści się oberża serwująca tradycyjne bretońskie dania. Posiłek był przygotowany w kamiennym naczyniu i pieczony w dużym piecu. Potrwa składała się z ziemniaków, kapusty, mięsa wieprzowego, boczku, białej kiełbasy i warzyw. Wszystkie produkty wykorzystane do tej potrawy są produkowane przez właścicieli tej oberży w sposób ekologiczny. Oberża cieszy się bardzo dużym powodzeniem wśród Francuzów, którzy ją bardzo chętnie i tłumnie odwiedzają.

Tradycyjne dane Bretanii

Tradycyjne dane Bretanii

W sobotę rano 17 marca wyruszyliśmy do pobliskiego ZOO, które jest dumą miasta Tregomeur. W ogrodzie znajdują się zwierzęta tylko z Azji. Są wspaniałe okazy jaguarów, tygrysów, małp, wspaniałych ptaków , niedźwiedzie i wielbłądy. Znajduje się tu również małe gospodarstwo wiejskie z udomowionymi zwierzętami, jest to wspaniała lekcja przyrody dla zwiedzających ten ogród dzieci i wycieczek szkolnych. Po zwiedzaniu był czas na pracę. Podsumowaliśmy nasz dotychczasowy okres pracy. Wymieniliśmy się plakatami o ulubionych sportowcach danego kraju, przekazaliśmy Węgrom propozycję naszej piosenki na dzień sportu. Uzgodniliśmy dalsze działania oraz szczegóły następnych wizyt.

Po południu spotkaliśmy się z władzami miasta i regionu. Spotkanie miało miejsce w ratuszu zostaliśmy bardzo serdecznie przyjęci przez władze gminy, powiatu, województwa oraz euro deputowanego. Na spotkaniu każdy kraj przekazał upominki charakterystyczne dla danego regionu, z Polski przekazaliśmy piękne książki o Polsce w języku francuskim, lalki w strojach ludowych i polskie czekoladki z Wedla. W zamian otrzymaliśmy medal pamiątkowy, talerz ukazujący mieszkańców  tego regionu Cotes d’Amor w strojach ludowych oraz foldery. Zostaliśmy również poczęstowani miejscowymi przysmakami i lampką szampana. Władze tego regionu bardzo były wdzięczne za naszą wizytę i mocno podkreślały fakt, że jest to pierwsza wizyta delegacji z krajów europejskich na ich terenie. Przedstawiciel Euro-Parlamentu podkreślił, że środki unijne, które są wykorzystane w tym projekcie dobrze służą wspólnym przedsięwzięciom i współpracy mieszkańców Europy.

Spotkanie z władzami

Spotkanie z władzami

Wieczorem wzięliśmy udział w uroczystościach Nocy Celtyckiej. W budynku władz miasta wystąpiły dzieci ze szkoły i zatańczyły oraz zaśpiewały tradycyjne tańce ludowe. Na spotkaniu byli również rodzice, którzy wspólnie z nami zatańczyli pożegnalny taniec. Sympatyczna atmosfera tego spotkania była kontynuowana na wspólnym pikniku. Dodatkową atrakcją pikniku były dania z każdego kraju, które zaprezentowaliśmy na specjalnie przygotowanych stołach. Produkty na to spotkanie przywieźliśmy z Polski. Nasza kiełbasa, kabanosy, sękacz, krówki i śliwka nałęczowska cieszyły się dużym powodzeniem a starsi mogli skosztować żubrówki z polskim sokiem jabłkowym.

Nadszedł czas pożegnań, wszystkie ekipy w niedzielę  pożegnały się  i udały się w drogę powrotną.

Sprawozdanie przygotowała Elżbieta Domańska – koordynator projektu.