Polak- Węgier dwa bratanki…

W dniach 12-16 maja 2012 r. odbyła się kolejna wizyta partnerska w ramach Projektu Comenius Work,Rest and Play, tym razem odwiedziliśmy Szkołę Podstawową w Olaszfalu. W wizycie wzięły udział dwie uczennice z naszej szkoły: Natalia Papiewska i Joanna Nowak. Dużym przeżyciem dla dziewczynek był pierwszy lot samolotem z Warszawy do Budapesztu, który trwał tylko godzinę.

Następnie odbyłyśmy dwugodzinną podróż autobusem do Veszprem, gdzie byłyśmy zakwaterowane. Veszprem to duże i bardzo ładne miasto, które położone jest na kilku wzgórzach. Obok hotelu znajduje się  piękny zamek i ZOO. Po krótkim odpoczynku wybrałyśmy się na wycieczkę po okolicy i odwiedziłyśmy ZOO, które posiada bardzo ciekawe zwierzęta, są tu tygrysy, wielbłądy, zebry, lamy, kangury, węże różnego gatunku a także zwierzęta, które mogłyśmy głaskać i dotykać tj. kozy i lemury oraz świnki morskie. Wieczorem wszyscy partnerzy zebrali się w hotelowej restauracji i zostaliśmy przywitani przez gospodarzy tj. dyrektora szkoły w Olaszfalu  p. Istvana Burjana i nauczyciela p. Bernadett Bujtas.

W niedzielę  zwiedzaliśmy Budapeszt.  Miasto powstało z połączenia dwóch miast Budy i Pesztu, które były położone po obu stronach Dunaju. Obecnie jest to jedno bardzo duże miasto, które zamieszkuje około 2 milionów mieszkańców. Zwiedziliśmy Parlament Węgierski z zewnątrz oraz zwiedzaliśmy jego sale, które zadziwiły nas swoim pięknem i przepychem.

Przeszliśmy przez stare miasto, gdzie zobaczyłyśmy Basztę Rybacką, oraz Zamek w Budzie. Byłyśmy na Skwerze Bohaterów, gdzie znajdują się rzeźby ważnych dla Węgier królów i książąt , nad Dunajem podziwiałyśmy również Statuę Wolności, która góruje nad miastem i jest widoczna z każdego miejsca w Budapeszcie. Byłyśmy również w centrum handlowym, które są podobne do Polskich.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy bardzo znany na Węgrzech zakład produkujący palinkę, czyli  najsłynniejszy  trunek,  produkowany z owoców okolicznych sadów i lasów.

W poniedziałek rano pojechaliśmy do Szkoły Podstawowej w Olaszfalu, gdzie czekały na nas dzieci i pracownicy szkoły. Szkoła jest dość mała, składa się z dwóch budynków, w jednym są klasy młodsze i stołówka w drugim trzy klasy starsze i mała sala gimnastyczna. Spotkanie odbyło się sali gimnastycznej, Pan Dyrektor przywitał wszystkich gości bardzo serdecznie, przedstawił nas a następnie przekazaliśmy prezenty dla uczniów szkoły. Wręczając dzieciom piłkę nożną w barwach narodowych oraz kapelusze kibica, prosiliśmy węgierskich uczniów o doping dla Polskiej Reprezentacji na Euro 2012.

Każda szkoła przekazała upominek dla swoich kolegów z Węgier, były to Muminki z Finlandii, Kruk z Niemiec, Miś z Wali, kamyki z wybrzeża w Bretanii oraz  inne pamiątki, które znalazły się wkrótce na wystawie Comeniusa.

Węgierskie dzieci przywitały nas znaną wszystkim dzieciom piosenką „Panie Janie”, którą zaśpiewali we wszystkich językach szkół partnerskich oraz wręczyły nam piernikowe figurki księcia Józefa na koniu.

Następnie wzięliśmy udział w lekcji pokazowej w klasie I, która przeprowadzona była z użyciem tablicy interaktywnej oraz w lekcji wychowania fizycznego. Nasze uczennice Asia i Natalka bardzo dobrze zostały przyjęte przez kolegów i koleżanki z klasy V i brały udział w ich lekcjach. Na wychowaniu fizycznym mogły wykazać się swoją sprawnością z zakresu gimnastyki i poznać ulubione gry węgierskich dzieci „String Ball”, „Spider Football”.

Na roboczym spotkaniu koordynatorzy projektu wymienili swoje uwagi o prowadzonym projekcie, każdy przekazał krótkie sprawozdanie z Dnia Europejskiego i otrzymaliśmy numer gazety projektu, którą wspólnie redagowaliśmy. Przekazaliśmy również wstępne informacje o wizycie w Polsce, która odbędzie się we wrześniu. Po obiedzie na stołówce szkolnej udaliśmy się na wycieczkę nad Balaton, który jest największym jeziorem w Europie.  Zobaczyliśmy zatokę pełną jachtów i łodzi, które czekają na sezon letni.

Dzień zakończyliśmy w winnicy na wspólnej, tradycyjnej węgierskiej kolacji, mieliśmy okazję zobaczyć piwnicę, w której przechowuje się wino produkowane z winogron produkowanych w bardzo czystym i ekologicznym  regionie.

15 maja 2012, we wtorek udaliśmy się do szkoły w Zirc –Antal Raguly Elementary School, która mieści się w starych budynkach szkoły dla dziewcząt i chłopców. Obecnie jest to szkoła koedukacyjna, w której uczy się około 500 uczniów w wieku od 4 do 18 lat. Niektóre klasy mają profil artystyczny co widać po wielu pracach artystycznych umieszczonych na korytarzach szkolnych. Szkoła jest po remoncie, zaplecze szkoły jest dość dobrze wyposażone, jest kilka pracowni komputerowych i 14 tablic interaktywnych.

Następnie zwiedziliśmy Zirc, kościół i klasztor Cystersów oraz bibliotekę, w której zgromadzone są najstarsze dzieła literatury węgierskiej.

Pełni wrażeń wracaliśmy do Olaszfalu na uroczystość zakończenia naszej wizyty oraz na spotkanie z Panią Wójt. Przed spotkaniem wzięliśmy udział w warsztatach artystycznych, gdzie pod okiem fachowców-nauczycieli i zaprzyjaźnionych rodziców wykonywaliśmy prace artystyczne, zaproszenia, obrazy z suszonych roślin, biżuterię ze skóry.

Pani Mayor- Wójt powitała nas bardzo serdecznie i wyraziła swoją radość, z faktu, że  już po raz drugi małą szkołę w Olaszfalu odwiedzają reprezentanci krajów europejskich. Każda delegacja podziękowała Pani Wójt za miłe przyjęcie i wręczyła pamiątki z naszych stron.

Uczennice z naszej szkoły wręczyły Pani Wójt piękny album o Polsce, lalkę w stroju podlaskim oraz czekoladki Wedla. Podziwialiśmy naszych kolegów i koleżanki z Węgier podczas  tańców regionalnych i śpiewaniu tradycyjnych piosenek.

Wizyta była bardzo owocna, szczególnie dla naszych uczniów, Asia i Natalka mogły przekonać się jak ważna jest nauka języków obcych, ich znajomość jest potrzebna na każdym kroku, pomaga w poruszaniu się w obcych miejscach oraz komunikować się z różnymi obywatelami Europy przez co stajemy się jedną wielką, europejską rodziną. Były łzy rozstania i chęć ponownego spotkania się, tym razem w Polsce.

W wizycie na Węgrzech wzięły udział: koordynator projektu Elżbieta Domańska i nauczyciel w-f Jolanta Conkała.