Innowacja metodyczno-programowa „Nauczanie przez kodowanie”

Innowacja obejmuje  pilotażowe wdrożenie programowania w drugim etapie edukacji. Uczestnikami są uczniowie klasy czwartej w ramach obowiązkowych zajęć komputerowych przez trzy kolejne lata tj. 2016/17; 2017/18 i 2018/19. Autorem i realizatorem jest nauczyciel zajęć informatycznych Marzena Szczygielska. Realizacja zajęć przewiduje nabycie przez uczniów umiejętności kreatywnego i świadomego (bezpiecznego) wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów.  Obejmuje dostosowanie kształcenia do zmian wynikających z postępu naukowo-technicznego.

Podczas realizacji innowacji wykorzystane będą  materiały Mistrzów Kodowania, scenariusze  programistyczne   stworzone   w   ramach programu Mistrzowie Kodowania i udostępnione na wolnej licencji (CC BY-SA) oraz grupy wsparcia i wymiany doświadczeń na Facebooku, a także szkoleń online (webinary), akcje promujące programowanie typu Code Week (Tydzień Kodowania) i Hour of Code (Godzina Kodowania)

Nowatorstwo zajęć polega na wprowadzeniu do programu zajęć komputerowych języka programowania Scratch 2.0. jako edytora tekstu, grafiki, narzędzia do tworzenia prezentacji oraz sterowania obiektem po ekranie. Podczas realizacji zajęć uczniowie poznają również program Balti (na darmowej licencji) jako narzędzie do tworzenia animacji oraz sterowania obiektem na ekranie.

Głównym celem realizowanych zajęć jest wyposażenie uczniów w umiejętności posługiwania się algorytmami na lekcjach zajęć komputerowych.  Podczas realizacji zajęć uczniowie nabywają umiejętność edycji programów, tworzenia scen i animacji, budowania sceny z obiektów w magazynie programu oraz tworzyli własne przedmioty jako elementy scen, samodzielnie przygotowują proste programy i animacje.

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji oraz programowania i rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera przynosi również korzyści zarówno w nauce innych przedmiotów, jak i w wielu aktywnościach życiowych.