I. Opis zasadności wprowadzenia innowacji
Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych
i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych, jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia. Innowacja pedagogiczna „Emocja” zakłada pięć spotkań w ciągu roku szkolnego, obejmujące rozmowę o uniwersalnych wartościach. Pięć razy do roku nauczyciele skupiają się, na nauczaniu jednej wartości i mają do dyspozycji wiele sposobów na realizację zadania, np. czytanie bajek i opowiadań oraz omówienie z dziećmi konkretnych cech i zachowań; gry; odgrywanie scenek i ról; rozmowy itp. Dobór odpowiednich metod pracy ma na celu pobudzenie dzieci do zdobywania wiedzy i umiejętności. Głównym założeniem innowacji jest budowanie i rozwijanie u dzieci empatii, szacunku do drugiego człowieka oraz nabycie umiejętności mówienia o swoich emocjach i potrzebach.
II. Cele innowacji:
- Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
- Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
- Aktywizacja dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
- Integracja zespołu klasowego.
- Współpraca nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie innowacji.
- Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
- Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.
III. Zasady innowacji
Program innowacyjny realizowany jest w Przedszkolu w Świdrach, w grupie 3-4 latków, odbywać się będzie od 1 września 2020 r. do 13 czerwca 2021 r.
- Innowacja składa się z pięciu MODUŁÓW:
- I MODUŁ „KREATYWNOŚĆ”
- II MODUŁ „WYOBRAŹNIA”
- III MODUŁ „MOC SŁÓW”
- IV MODUŁ „EMPATIA”
- V MODUŁ „OSWAJANIE STRACHU”
2. Ewaluacja innowacji
Narzędzia ewaluacyjne: emocjometr dla dzieci, ankieta dla rodziców po zakończeniu. innowacji.
Nauczyciel prowadzący innowację: p. Agata Kaciłowicz