Drodzy Rodzice! Opiekunowie! Wychowawcy!
W związku z występowaniem ryzyka sięgania przez dzieci i młodzież po środki psychoaktywne (alkohol, papierosy, dopalacze, narkotyki), pragnę zwrócić Państwa uwagę na:
- czynniki ryzyka (które mają związek z występowaniem zachowań ryzykownych);
- czynniki chroniące (które wzmacniają zdrowie i pozytywne funkcjonowanie oraz mogą chronić przed sięganiem po środki psychoaktywne).
- CZYNNIKI RYZYKA
Są to cechy indywidualne jednostki, środowiska rodzinnego szkolnego, rówieśniczego, najbliższego otoczenia społecznego i makrospołecznego, które mają związek z występowaniem zachowań ryzykownych, chorób i zaburzeń zdrowia psychicznego.
Przykłady wybranych czynników ryzyka:
- Cechy indywidualne jednostki – np. temperament wyrażający się impulsywnością, nadpobudliwością, częstym negatywnym nastrojem, porywczością, smutkiem, brakiem równowagi emocjonalnej, złością, płaczem; duże zapotrzebowanie na stymulację (potrzeba wrażeń).
- Czynniki rodzinne – np. niski status socjoekonomiczny, uzależnienia i choroby psychiczne rodziców, zakłócenia relacji rodzic – dziecko, rozwód lub separacja rodziców, nieprawidłowa realizacja ról rodzicielskich, chroniczne konflikty z udziałem dziecka, doświadczenia traumatyczne, brak kontroli i wsparcia ze strony rodziców, niewystarczające umiejętności wychowawcze rodziców, negatywne wzory starszego rodzeństwa.
- Czynniki szkolne – niepowodzenia w nauce, negatywny stosunek do szkoły, problemy z zachowaniem w szkole, niski poziom nauczania i opieki w szkole (zły klimat społeczny szkoły, brak wsparcia ze strony nauczycieli, ekspozycja na przemoc w szkole).
- Czynniki związane z rówieśnikami– zachowania problemowe rówieśników, spostrzeganie aprobaty dla tych zachowań przez znaczących kolegów/koleżanki, odrzucenie przez rówieśników.
- Czynniki środowiskowe – wysoka dostępność substancji psychoaktywnych w środowisku, wysoki poziom zagrożenia przestępczością, niekorzystne warunki ekonomiczne.
- Czynniki makrospołeczne związane z działaniem mediów i popkulturą – ekspozycja na negatywne przekazy medialne (akty przemocy, modelowanie agresji, reklamy alkoholu, leków).
(Ostaszewski, 2008)
- CZYNNIKI CHRONIĄCE
Są to te właściwości indywidualne, cechy środowiska rodzinnego, szkolnego, rówieśniczego, najbliższego otoczenia społecznego oraz środowiska makrospołecznego, które wzmacniają zdrowie i pozytywne funkcjonowanie jednostki.
Przykłady wybranych czynników chroniących:
- Cechy indywidualne jednostki – np. zdolność koncentracji uwagi, radzenie sobie z negatywnymi emocjami, pozytywny obraz własnej osoby,
- Czynniki rodzinne – np. dobre relacje z rodzicami, więź z rodziną, ciepło, spójność, posiadanie jasno sprecyzowanych oczekiwań, zaangażowanie rodziców w sprawy dziecka.
- Czynniki szkolne – np. wsparcie nauczycieli, poczucie przynależności do szkoły, pozytywne osiągnięcia szkolne, pozytywny klimat społeczny, poczucie bezpieczeństwa w szkole.
- Czynniki związane z rówieśnikami– np. posiadanie prospołecznych rówieśników, otaczanie się rówieśnikami, którzy sami nie zachowują się w sposób problemowy.
- Czynniki środowiskowe – np. przyjazne i bezpieczne sąsiedztwo, niski poziom bezrobocia, przestępstw, dobra dostępność do opieki.
- Pozarodzinny system wsparcia (osoby dorosłe spoza rodziny) – system, który zachęca (stymuluje) dzieci do pokonywania trudności i wzmacnia je poprzez wpajanie pozytywnych wartości.
(Ostaszewski, 2008)
Wiedza o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących jest niezbędna w profilaktyce, ponieważ umożliwia rozumienie mechanizmów powstawania zachowań problemowych i tworzenie skutecznych strategii profilaktycznych.
Zapraszam także do zapoznania się z materiałami dla rodziców z Kampanii „Nierozerwalni” – www.nierozerwalni.pl. Znajdziecie Państwo ciekawe artykuły, prezentacje, mówiące o tym jak budować dobre relacje z naszymi dziećmi, podopiecznymi.
Opracowanie: Anna Wakuła na podstawie:
Borucka Anna, Zrozumieć profilaktykę. Seria wydawnicza Profilaktyka. Warszawa 2016, 2019.
Bezpłatne numery pomocowe
Drodzy rodzice, oto kilka materiałów pomocnych w codziennym życiu rodzinnym
Zapraszamy do lektury