Innowacja była realizowana w szkole, w ramach projektu „Edukacja przez szachy w szkole” Polskiego Związku Szachowego. W okresie dwóch lat (2016/2017 – 2017/2018) obejmowała naukę gry w szachy w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie drugiej i trzeciej – jako jedna godzina edukacji matematycznej tygodniowo oraz w klasie trzeciej w ramach zajęć wychowania fizycznego jedna godzina i edukacji matematycznej – druga godzina w tygodniu. W zajęciach uczestniczyło 15 uczniów z klasy drugiej i 17 uczniów z klasy trzeciej. Innowację prowadzili nauczyciele: Marzena Szczygielska, Dorota Mościcka i Elżbieta Soszka.
Nauka gry w szachy szczególnie w młodszym wieku szkolnym, dostarcza dzieciom rozrywki i zabawy. Jest doskonałą formą stymulowania ich rozwoju emocjonalnego i intelektualnego w wielu płaszczyznach. Najważniejsze z nich to:
- rozwój zainteresowań – dzieci poznają nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
- aktywność twórcza – specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie jakiegokolwiek zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo wykreuje wydarzenia na szachownicy i poniesie za nie odpowiedzialność;
- rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno – czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
- myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami rzeczywistych doznań zmysłowych i ten właśnie rodzaj myślenia gra w szachy rozwija najpełniej;
- rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy kształtują poczucie obiektywizmu, uczą uznawania prawd innych ludzi, tolerancji i reakcji na niepowodzenia.
Szkoła otrzymała:
- sprzęt szachowy w wymiarze: 15 kompletów bierek + 15 szachownic + szachownica demonstracyjna
- szkolenie nauczycieli w wymiarze 72 godzin dydaktycznych
- programy nauczania i wsparcie metodyczne do nauki gry w szachy
- podręczniki szachowe dla uczniów szkoły biorącej udział w projekcie w cenie 10 zł / sztuka.
Zajęcia były systematycznie realizowane. Uczniowie chętnie w nich uczestniczyli. Poznały zadania szachowe i elementy taktyki w grze właściwej. W trakcie zajęć dzieci uczyły się zdrowego współzawodnictwa, wdrażały się do przestrzegania podstawowych zasad gry, rozwijały umiejętności społeczne, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi.